سید محمدباقر جعفری؛ علیرضا امیرکبیری؛ حسین امجدی
چکیده
استفاده روزافزون شهروندان از خدمات وب 2.0 و رسانههای اجتماعی که اکثراً هم بومی نیستند لزوم تلاش دولت برای ورود به عرصۀ خدماترسانی از طریق ابزار رسانه های اجتماعی را جدیتر مینماید. در این مقاله به دنبال پاسخگویی به این سؤالات هستیم که اگر دولت بخواهد برای خدماترسانی از طریق ابزار رسانه های اجتماعی عمل نماید، اولاً چه ...
بیشتر
استفاده روزافزون شهروندان از خدمات وب 2.0 و رسانههای اجتماعی که اکثراً هم بومی نیستند لزوم تلاش دولت برای ورود به عرصۀ خدماترسانی از طریق ابزار رسانه های اجتماعی را جدیتر مینماید. در این مقاله به دنبال پاسخگویی به این سؤالات هستیم که اگر دولت بخواهد برای خدماترسانی از طریق ابزار رسانه های اجتماعی عمل نماید، اولاً چه مجموعه عوامل تأثیرگذاری وجود خواهد داشت و دوماً کدامیک از این عوامل پیشران و کدامیک بهعنوان عامل پیشگیر در مسیر حرکت دولت عمل خواهند نمود. برای انجام این پژوهش، از روش فراترکیب استفاده به عملآورده شده است. برای دستیابی به تعداد مقالات مناسب بررسی، از روش 7 مرحله ای فراترکیب سندلوسکی و باروسو استفاده شد. نهایتاً تعداد 39 مقاله موردبررسی واقع شد. برای ارزیابی کیفیت 39 منبع نهایی از ابزار گلین استفاده شد. تمام 39 منبع نهایی توانستند نمره بالای 75 درصد را کسب نمایند. بررسی این مقالات از طریق روش فراترکیب نهایتاً ما را به شناسایی 4 عامل، مدیریتی، سازمانی، انسانی و زیرساختی رهنمون شد. هرکدام از این عوامل شامل زیرعامل هایی هستند که با توجه به ادبیاتِ موردبررسی بهعنوان پیشران و یا پیشگیر بر سر راه استفاده دولت از رسانه های اجتماعی برای خدماترسانی، عمل میکنند. برای تعین پاسخ به نوع تأثیر عامل (پیشران بودن و یا پیشگیر بودن) با توجه به متن پژوهش ها و همینطور محدودیت های موجود در کشور از این منظر، تصمیم گیری شد.
مونا جامی پور؛ سید محمدباقر جعفری؛ ریحانه عصاریان
چکیده
رسانههـای اجتماعی به عنوان یک ابزار مؤثر در کسبوکارهای کوچک و متوسط، طیف وسیعی از فرصتهای ارزشمند را ایجاد و موجب کاهش چشمگیر هزینهها خواهد شد و امروزه استراتژی بنگاهها برای تعامل با مشتریان و ایجاد روابط و همکاری با دیگر عناصر بازار با ظهور رسانههای اجتماعی تغییر داشته است. در طول دو دهه قبل، تحقیقات مربوط به رسانههای ...
بیشتر
رسانههـای اجتماعی به عنوان یک ابزار مؤثر در کسبوکارهای کوچک و متوسط، طیف وسیعی از فرصتهای ارزشمند را ایجاد و موجب کاهش چشمگیر هزینهها خواهد شد و امروزه استراتژی بنگاهها برای تعامل با مشتریان و ایجاد روابط و همکاری با دیگر عناصر بازار با ظهور رسانههای اجتماعی تغییر داشته است. در طول دو دهه قبل، تحقیقات مربوط به رسانههای اجتماعی در حوزه کسبوکار بهطور فزایندهای افزایشیافته است ولیکن تاکنون مطالعه جامعی در رابطه با ارزشهای تجاری رسانههای اجتماعی در کسبوکارهای کوچک و متوسط و اولویتبندی آنها صورت نگرفته است. لذا پژوهش حاضر با بررسی سیستماتیک مطالعات در بازه زمانی سالهای 2012 تا 2019، 57 مقاله انتخاب و با استفاده از روش فراترکیب مقالات منتخب مورد بررسی قرار گرفته و ارزشهای تجاری اشاره شده در آنها کدگذاری شدند. سپس ارزشهای شناساییشده با استفاده از روش آنتروپی شانون اولویتبندی شدند بهطوریکه پنج طبقه اصلی ارزش تجاری شامل ارزش عملیاتی، ارزش مالی، ارزش استراتژیک، ارزش مشتری و در نهایت ارزش دانشی/ اطلاعاتی به ترتیب رتبه اول تا پنجم را به خود اختصاص دادند. پژوهش حاضر هم از لحاظ یافته ها و هم از نظر روش شناسی در حوزه بکارگیری رسانه اجتماعی در شرکت های کوچک و متوسط دارای نوآوری می باشد.